Působení rušivých vizuálních vlivů na bezpečnost jízdy

TA04031752

Výsledky projektu:

2015V002 Metodika měření vizuálního pole řidičů s přirozeným omezením

2015V003 Metodika měření vizuálních polí řidiče se zaměřením na reklamu v okolí silničních pozemních komunikací

2015V004 Metodika vizuálních polí řidiče za účasti tzv. citlivých účastníků provozu

2016V002 Malý simulátor pro potřeby ověření vizuálních schopností řidičů

2016V003 Poloprovoz malého simulátoru

2016V004 Simulátorové scénáře

Licencování

2015V003 Metodika měření vizuálních polí řidiče se zaměřením na reklamu v okolí silničních pozemních komunikací

V průběhu roku 2015 byla dle harmonogramu vytvořena metodika, která se zabývá měřením vizuálních polí řidiče se zaměřením na reklamu v okolí silničních pozemních komunikací. Metodika byla řádně oponována a následně dle harmonogramu podána na MD ČR. Cílem této metodiky je poskytnout podklady pro doplňkové objektivní posouzení a kvantifikaci vizuální distrakce řidiče motorových vozidel zejména v důsledku pasivního přitahování pozornosti vnějšími vizuálními podněty, jejichž zdrojem jsou vizuální reklamní zařízení různých typů. Možnými uživateli metodiky mohou být silniční správní úřady, které povolují zřizování a provozování reklamních zařízení podle o pozemních komunikacích, dále může být vhodná pro potřeby znalecké praxe za účelem posouzení vlivu reklamních zařízení pro účely zpracování znaleckých posudků, či odborných vyjádření.

2015V004 Metodika vizuálních polí řidiče za účasti tzv. citlivých účastníků provozu

Cílem této metodiky je poskytnout podklady pro doplňkové objektivní posouzení a kvantifikaci schopnosti řidiče motorových vozidel reagovat na citlivé účastníky provozu (citlivými účastníky provozu jsou myšleny především děti, cyklisté a staří chodci). Na základě této metodiky je možné vyšetřovat, zda jim řidiči při jízdě věnují dostatečnou pozornost. Metodika může být využita jako doplňková metodická pomůcka pro analýzu návrhů dopravních staveb dále pak pro vytvoření základních principů výcviku, zkoušek a vyhodnocení jízdy za použití pokročilého automobilového simulátoru. Smyslem předložené metodiky je definování scénářů virtuální reality pokročilých vozidlových simulátorů pro hodnocení schopnosti řidiče reagovat na citlivé účastníky provozu.

Na základě této metodiky je možné vyšetřovat, zda tzv. citlivým účastníkům řidiči při jízdě věnují dostatečnou pozornost a mají tedy reálnou možnost adekvátně reagovat na případné nebezpečné situace. Metodika může být využita jako doplňková metodická pomůcka pro analýzu návrhů dopravních staveb dále pak pro vytvoření základních principů výcviku, zkoušek a vyhodnocení jízdy za použití pokročilého automobilového simulátoru.

2015V002 Metodika měření vizuálního pole řidičů s přirozeným omezením

Pomocí této metodiky je možné stanovit schopnost řidiče reagovat na podněty v bezprostřední blízkosti komunikace. Reaktivita je měřena ve vztahu k běžnému dopravnímu značení a schopnosti bezpečně ovládat vozidlo v běžných, ale i často se vyskytujících kritických situacích. Tato metodika, spolu s vozidlovým simulátorem, může být využita pro vyšetřování užitečného vizuálního pole řidičů s blíže nespecifikovanými omezeními a speciálně řidiči seniory. Není známo, že by adekvátní metodika byla publikována a realizována v ČR nebo v zahraničí. Předmětem předložené metodiky je definování scénářů a událostí a jejich realizace za pomoci virtuální reality tak, aby bylo možné objektivně zhodnotit schopnosti řidiče z hlediska přirozeného omezení jejich vizuálního pole (řidiči s různými zdravotními omezeními a řidiči senioři). Objektivní posouzení spočívá ve vyšetření schopnosti reagovat na podněty v bezprostřední blízkosti komunikace za využití systému sledování pohledu (eyetracking).

2016V002 Malý simulátor pro potřeby ověření vizuálních schopností řidičů

Malý simulátor je určen pro simulaci jízdy osobním vozidlem v podmínkách napodobujících reálné podmínky na silnicích v Česku. Nosná konstrukce simulátoru je tvořena z hliníkových profilů Alutec, jejichž výhodou je vysoká pevnost a nízká hmotnost. Další výhodou je také snadná montáž a možnost dodatečných úprav podle potřeb. Je možné například simulátor alternativně vybavit místo velkoplošných LCD monitorů projektory s krátkou projekční vzdáleností. Pro simulaci děje před vozidlem a po jeho stranách jsou využity tři velkoplošné LCD monitory. Toto řešení bylo zvoleno z důvodu menších prostorových nároků na projekci a nekolizní nastupování do sedačky simulátoru.

2016V004 Simulátorové scénáře

Během roku 2016, souběžně s tvorbou základního software malého simulátoru, byl vytvářen i doplňkový software - simulátorové scénáře pro hodnocení vizuálních polí pro řidiče. Byly vyvinuty tři skupiny scénářů dle účelu a pro možnou aplikace adekvátní metodik:

Licencování

Připravujeme nabídky licencování, v současnosti probíhá proces získání ochrany duševního vlastnictví.

Řešitel: doc. Ing. Petr Bouchner Ph.D.
Doba řešení: 07/2014 - 12/2016